Reagujeme na nové výzvy
Zpráva k projektu
V součinnosti s Nadací OSF jsme ukončili další z projektů, které Nadace finančně podpořila. Projekt Reagujeme na nové výzvy se zaměřil na vzdělávání odborných pracovníků a posilování jejich odborných kompetencí.
Cílem projektu Reagujeme na nové výzvy bylo, v důsledku rychlého rozšiřování týmu, podpořit konkrétní zaměstnance v jejich nových rolích a posílit jejich manažerské dovednosti tak, aby bylo zajištěno dobré řízení týmů a s tím související spokojenost zaměstnanců a stabilita pracovních sil.
Ročně v rámci služeb pro rodinu a dítě podpoříme cca 40-50 dětí. V krátkém období do týmu přibyl pedagog, který zajišťoval koordinaci se školami. V souvislosti se situací na Ukrajině, kdy do regionu začaly přicházet rodiny s dětmi prchající před konfliktem, jsme přijali nové pracovníky, otevřeli jsme komunitní centrum a začali poskytovat služby, které byly v danou chvíli poptávané (poradenství, terapeutické služby, adaptační skupiny, podporu při komunikace se školami). Další rozšíření služeb a tím i kolektivu se pojí s budováním multidisciplinárního mobilního týmu, který je určený pro podporu přímo ve školách. Reaguje na fenomén zhoršujícího se duševního zdraví u dětí a zároveň nedostatku odborníků na tuto tematiku ve školách. S tímto novým týmem „přicházejí“ do organizace další profese (speciální pedagog, psycholog, case manager).
V souvislosti s rychlým nárůstem pracovnícvh pozic jsme vnímali potřebu nově pojmout řízení celého týmu a revidovat organizační strukturu. S tím souvisí i potřeba řešit komunikaci uvnitř oddělení i napříč organizací, nastavení kompetencí a odpovědnosti. Zároveň se někteří zaměstnanci dostávají do vedoucích pozic a potřebují v nich podpořit.
V rámci projektu byly podpořeny činnosti/ aktivity, které posílily odbornost pracovníků i managementu. Zvyšování počtu pracovníků klade vyšší nároky na řízení, na uspořádání týmu, zpřehlednění sdílení informací, ale i posilování schopností pracovníků středního managementu. K tomu jsme využili kouče i supervizi vedení. Přestože se ve firmách tyto aktivity považují za běžné, v neziskovém sektoru není zajištění financí na managerské aktivity snadné.
Díky koučinku si jednotliví vedoucí dokáží poradit s novými výzvami, které se týkají vedení lidí, delegování práce, komunikace, motivace a hodnocení. Díky dalšímu vzdělávání získali soft skills důležité pro řízení týmu, pro vedení porad a práci se skupinou. Pracovníci se seznámili s metodou case managementu, která je vhodným nástrojem pro zefektivnění týmové spolupráce a pro řešení konkrétních kauz nejen týmových, ale i klientských.
V rámci týmu si zaměstnanci osvojilii facilitační dovednosti, které využijí i mimo organizaci, např. při různých setkáních v rámci našeho oboru i mezioborových platforem, které pořádáme.
Pravidelná supervize vedení podpořila vyšší management organizace. Řešila se na ní témata nesouvisející s klientskými kauzami, ale s tématy personálními, etickými apod.
Z projektu byly financovány tyto vzdělávací aktivity, díky nimž udržujeme odbornou úroveň týmu:
- Koučink
- Supervize vedení
- Výcvik facilitace 3 osoby
- Psychohygiena
- Kurz Zvládání vzteku
- Psychodiagnostické testy
Nadace OSF je českou nadací s třicetiletou historií. Naším posláním je péče o demokracii v Česku: podporujeme a vzděláváme občanskou společnost a rozvíjíme stát, kde mají všichni rovné šance a zapojují se do dění ve svém okolí. Otevíráme citlivá a opomíjená témata a společně s dárci hledáme průkopníky, kteří je ponesou dál. Po dobu našeho působení jsme podpořili více než 10 000 projektů českých neziskových organizací i jednotlivců částkou přes 2 miliardy Kč.