English

Sdílíme sociální pracovnici s mateřskými školami v Chrudimi

Datum: 17. 3. 2025
Kategorie: Amalthea

Zpráva k projektu

Díky Platformě pro včasnou péči realizujeme v Chrudimi projekt zaměřený na posílení spolupráce rodiny, mateřských škol a sociálních služeb ve prospěch předškolních dětí. V rámci něj jsme nabídli místním mateřským školám služby naší sociální pracovnice. 

"Sdílená“ sociální pracovnice je k dispozici školkám dle jejich potřeb. Funguje především jako propojovací prvek mezi rodinou a pedagogy. Může být nápomocna v případech, kdy se pedagogům nedaří navázat komunikaci s rodinou a nedaří se zajistit, aby rodiče plnili své povinnosti vůči školce.

Je zřejmé, že učitelky si všímají toho, jak se dítěti daří, jaké má projevy chování. Nemají však prostor a často ani možnost navázat užší kontakt s rodinou, poznat zázemí dítěte a vidět prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. Toto může učinit sociální pracovnice – může se díky pedagogům propojit s rodiči, zmapovat situaci, poskytnout poradenství, doporučit konkrétní službu pro rodinu a dítě, odkázat na jiné odborníky, rodiče k nim i doprovodit, poskytnout informace o možnostech materiální pomoci apod. Velmi se osvědčila účast sociální pracovnice na společných setkáních ve školce s rodiči, dítětem a učitelkami/asistentkami, kdy se řeší především adaptace dítěte na školku a nastavení komunikace s rodiči.

Situace, které se za rok trvání služby nejvíce řešily, byly neomluvené absence dětí, vyhýbání se povinné předškolní docházce, dluhy na stravném či školném, nezajištění odborného vyšetření dítěte nebo lékařské péče.

V lednu proběhlo vyhodnocení pozice „sdílené sociální pracovnice pro MŠ“, které se účastnilo 11 učitelek a asistentek ze 4 mateřských škol. Za hlavní přínos spolupráce označily jednoznačně to, že sociální pracovnice pro ně znamená psychologickou podporu. Díky ní se „necítí být na situaci samy“.

Dále ocenily, že sociální pracovnice poskytuje podporu v situacích, které přesahují standardní náplň pedagogické práce ve školce. Uvědomují si, že výsledky nejsou často hned viditelné, ale mají dobrý pocit z toho, že se s rodinou pracuje. Ve výstupech z evaluace je toho mnohem více a my se jimi aktuálně zabýváme. Evaluaci pro nás zpracovala organizace Govlab.

A něco málo statistiky na závěr:

Sociální pracovnice je nyní zapojena ve 4 MŠ. Za uplynulý rok spolupracovala se 4 ředitelkami a 16 učitelkami či asistentkami pedagoga. Byla propojena se 17 rodinami a podpořila 20 dětí předškolního věku. Projekt pokračuje i v roce 2025.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace