English

Reagujeme na nové výzvy

Název projektu: Reagujeme na nové výzvy 
Číslo projektu: 63115-2023-002-0001 APN 4126
Grantová výzva: 63115-2023-002 / Budování kapacit organizací z Platformy pro včasnou péči 2023
Doba realizace projektu: 1. 9. 2023 - 31. 8. 2024

projekt podpořen Nadací OSF

Popis projektu:

Cílem projektu je podpořit konkrétní zaměstnance v jejich nových rolích a posílit jejich manažerské dovednosti tak, aby bylo zajištěno dobré řízení týmů a s tím související spokojenost zaměstnanců a stabilita pracovních sil.

Díky koučinku si jednotliví vedoucí dokáží poradit s novými výzvami, které se týkají vedení lidí, delegovánípráce, komunikace, motivace a hodnocení.  Díky dalšímu vzdělávání získají soft skills důležité pro řízení týmu, pro vedení porad a práci se skupinou. Seznámí se s metodou case managementu, která je vhodným nástrojem pro zefektivnění týmové spolupráce a pro řešení konkrétních kauz nejen týmových ale i klientských.

Osvojí si facilitační dovednosti, které využijí i mimo organizaci, např. při různých setkáních v rámci našeho oboru i mezioborových platforem, které pořádáme.

Pravidelná supervize vedení podpoří vyšší management organizace, objevují se na ní témata nesouvisející s klientskými kauzami, ale s tématy personálními, etickými apod.

Potřebnost:

Během uplynulých cca 2 let došlo v naší organizaci ke skokovému nárůstu počtu zaměstnanců. V oddělení Podpora pro rodinu a dítě se počet kmenových zaměstnanců téměř zdvojnásobil.  Nárůst počtu zaměstnanců a rozšíření našich služeb bylo reakcí na covidovou pandemii a posléze na válku na Ukrajině.

Na covidová omezení a uzavření škol jsme reagovali poskytnutím intenzivní podpory dětem, jednalo se zejména o individuální podporu ve vzdělávání a podporu komunikace se školami.

Ročně podpoříme cca 40-50 dětí a zaměstnali jsme více než 30 asistentů vzdělávání. Do týmu přibyl pedagog, který zajišťoval koordinaci se školami. Rychle jsme zareagovali na situaci související s válkou na Ukrajině, kdy do regionu začaly přicházet rodiny s dětmi prchající před konfliktem. Přijali jsme nové pracovníky (vč. ukrajinských), otevřeli jsme komunitní centrum a začali poskytovat služby, které byly v danou chvíli poptávané (poradenství, terapeutické služby, adaptační skupiny, podporu při komunikace se školami). Náš předškolní klub jsme otevřeli i pro ukrajinské předškoláky.

Další rozšíření služeb a tím i kolektivu se pojí s budováním multidisciplinárního mobilního týmu, který je určený pro podporu přímo ve školách. Reaguje na fenomén zhoršujícího se duševního zdraví u dětí a zároveň nedostatku odborníků na tuto tematiku ve školách. S tímto novým týmem „přicházejí“ do organizace další profese (speciální pedagog, psycholog, case manager).

Aktuálně vnímáme potřebu nově pojmout řízení celého týmu a revidovat organizační strukturu. S tím souvisí i potřeba řešit komunikaci uvnitř oddělení i napříč organizací, nastavení kompetencí a odpovědnosti. Zároveň se někteří zaměstnanci dostávají do vedoucích pozic a potřebují v nich podpořit.

Finance na kurzy pro manažery v neziskových organizacích se získávají obtížně, z dotačních titulů je možné podpořit pouze odborné kurzy. Máme zkušenosti i s kurzy pro NNO zdarma (např. Asertivita, Komunikační dovednosti), ale ty se nám neosvědčily, jejich kvalita byla velmi nízká. Uvědomujeme si potřebu být nejen odborníky ve své oblasti, ale mít též dovednosti potřebné pro vedení týmu.

Plánujeme změny v organizační struktuře a ve způsobu řízení, s čímž souvisí budování menších týmů vedených „středními“ managery. Ti potřebují podpořit, aby dokázali ve své nové roli obstát. Zároveň potřebuje podporu i vedení organizace. Na základě identifikace potřeb jsme vybrali několik typů podpor, kurzů a výcviků, které jsou aktuálně nejvíce potřebné pro překlenutí období změn. Pro stávající i nové vedoucí pracovníky plánujeme koučink, dále výcvik ve facilitačních dovednostech, kurz case managementu a supervizi.

Realizace projektu:

V rámci projektu byly podpořeny činnosti/ aktivity, které posílily odbornost pracovníků i managementu. Zvyšování počtu pracovníků klade vyšší nároky na řízení, na uspořádání týmu, zpřehlednění sdílení informací, ale i posilování schopností pracovníků středního managementu. K tomu jsme využili kouče i supervizi vedení. Přestože se ve firmách tyto aktivity považují za běžné, v neziskovém sektoru není zajištění financí na managerské aktivity snadné.

Tři pracovníci prošli výcvikem facilitace, která jim umožní lépe, profesionálně vést klientské kauzy. Další aktivitou byl jednodenní seminář zaměřený na psychohygienu. Sociální pracovníci se denně  setkávají s řadou velmi náročných situací, prevence vyhoření je tedy nutností.

Z projektu byly financovány tyto vzdělávací aktivity, díky nimž udržujeme odbornou úroveň týmu:

  • Koučink
  • Supervize vedení
  • Výcvik facilitace 3 osoby
  • Psychohygiena
  • Kurz Zvládání vzteku
  • Psychodiagnostické testy